Najnowsze wpisy:

Deszczowa Praga / 1.02.2013

Oto obiecane wcześniej zdjęcia z deszczowej Pragi :) W lutym 2012 spędziliśm... >>

Gdy nie dopisze pogoda... / 25.01.2013

Zdjęcia wykonane na urlopie, w czasie którego brakowało słońca, nie muszą ... >>

Biel w balansie / 18.01.2013

Balans bieli to jedno z istotniejszych ustawień aparatu, które ma wpływ na ko... >>

2013

18

sty

Biel w balansie

Balans bieli to jedno z istotniejszych ustawień aparatu, które ma wpływ na kolorystykę zdjęcia i które może być trudno poprawić po zrobieniu zdjęcia. Zobacz, z czym to się je.

Nierzadko pewnie zdarzyło Ci się zrobić zdjęcie, którego kolorystyka znacznie odbiegała od tego, co widziały Twoje oczy w rzeczywistości, mniej więcej tak, jak na poniższym przykładzie. Widać wyraźnie, że lewe zdjęcie ma niebieskie zabarwienie (lub, używając bardziej fachowego słownictwa – niebieską dominantę).

balans01

Powodem takiego stanu rzeczy jest źle przeprowadzony (lub nie przeprowadzony wcale) balans bieli. Zobaczmy więc, jak można uniknąć takich błędów w przyszłości.

Przyczyną nieprawidłowego odzwierciedlenia kolorów jest cecha światła zwana temperaturą barwową. Temperatura owa różni się w zależności od źródła, z jakiego światło pochodzi, a także (choć w znacznie mniejszym stopniu) od odbić i rozproszeń, których światło doznaje po drodze do obiektywu. Bardzo często w mowie potocznej mówimy, że oświetlenie pochodzące od jarzeniówki jest „zimne” a słońce zlewało pokój „ciepłym”, jasnym światłem. Jeszcze w czasach fotografii analogowej zwrócono na te szczegóły uwagę i stosowano różne klisze światłoczułe do światła dziennego i do fotografii studyjnej. Dziś jednak fotografia cyfrowa pozwala na dostosowanie sposobu przetwarzania kolorów jednym przyciskiem w aparacie, także w tych prostszych modelach kompaktowych.

Warto więc przewertować instrukcję swojego aparatu w poszukiwaniu hasła związanego z balansem bieli, lub inaczej – trybem oświetlenia sceny. Nieskomplikowane modele będą oferowały kilka podstawowych trybów: automatyczny, światło dzienne, oświetlenie sztuczne żarowe lub jarzeniowe, albo światło lampy błyskowej. W dużej części przypadków aparat ustawiony w tryb automatyczny będzie w stanie poprawnie zidentyfikować rodzaj oświetlenia. W pewnych przypadkach automatyka może się pogubić. Szczególnie trudna jest sytuacja, gdy kadr oświetlony jest przez kilka źródeł o różnej temperaturze barwowej – wówczas z całą pewnością nie uda nam się poprawnie odwzorować kolorów w całym obszarze kadru (w fotografii studyjnej zaleca się nawet, by używać dokładnie tych samych żarówek we wszystkich lampach).

Jak poprawnie przeprowadzić balans bieli?

Nieprawidłowo przeprowadzony balans bieli najlepiej widać w tych obszarach zdjęcia, które w założeniu mają być białe (jak np. obrus albo talerz na pokazanym wyżej zdjęciu rogalika). Jeżeli po wykonaniu zdjęcia okaże się, że „biel nie jest biała”, wówczas zmieńmy tryb oświetlenia i powtórzmy zdjęcie. W niektórych aparatach dostępna może być też funkcja ręcznego poprawienia balansu bieli – do tego jednak warto znać zasady „sumowania barw”, lub przynajmniej mieć w pamięci poniższe rysunki:

balans02   balans02

Jeżeli biały kolor na zdjęciu ma niebieskie zabarwienie (czyli ustawiona została zbyt niska temperatura barwowa), należy dodać trochę „przeciwległego” koloru – w tym wypadku czerwieni. Balans kolorystyczny należy zawsze przeprowadzać na białym fragmencie kadru (może to być np. śnieg albo fragment ubioru modela), stąd zresztą nazwa – balans bieli.

A co, jeżeli na zdjęciu nie ma białych fragmentów? Wówczas warto mieć ze sobą białą kartkę, którą na potrzeby zdjęcia próbnego można umieścić w centralnym punkcie kadru pamiętając, że punkt ten powinien być oświetlony głównym światłem (nie przeprowadzajmy więc balansu bieli na kartce umieszczonej na przykład w cieniu drzewa, jeżeli główny temat zdjęcia będzie oświetlony pełnym słońcem, ponieważ światło odbite lub rozproszone może mieć inną temperaturę barwową, mimo, że również pochodzi od słońca).

Komentarze:

Dodaj komentarz: