Najnowsze wpisy:

Deszczowa Praga / 1.02.2013

Oto obiecane wcześniej zdjęcia z deszczowej Pragi :) W lutym 2012 spędziliśm... >>

Gdy nie dopisze pogoda... / 25.01.2013

Zdjęcia wykonane na urlopie, w czasie którego brakowało słońca, nie muszą ... >>

Biel w balansie / 18.01.2013

Balans bieli to jedno z istotniejszych ustawień aparatu, które ma wpływ na ko... >>

2013

25

sty

Gdy nie dopisze pogoda…

Zdjęcia wykonane na urlopie, w czasie którego brakowało słońca, nie muszą być nudne. Trzeba tylko zadbać o dobry kadr i spędzić kilka chwil więcej na edycji w Photoshopie, aby fotografie uatrakcyjnić w odbiorze. Oto jeden z pomysłów.

W lutym 2012 roku spędziliśmy z Anią weekend w czeskiej Pradze. Nie dopisała niestety pogoda i przez cały nasz pobyt (z wyjątkiem jednego krótkiego popołudnia) utrzymywało się zachmurzenie, a z nieba leciał deszcz. Pozornie – warunki fotgraficznie nieciekawe, ni to zima, ni to lato w mieście. Wróciliśmy do domu z mnóstwem mniej-więcej podobnych zdjęć, przedstawiających uliczki praskiej starówki tonące w deszczowej szarzyźnie. Spróbujmy więc zrobić coś, by móc pochwalić się tymi fotkami w nieco szerszym gronie. Oto efekt, który będziemy chcieli osiągnąć:

praga01

Na początek – krok radykalny. Skoro pora jest deszczowa, a miasto w dużej części szare – zdecydujmy się więc na przedstawienie tematu na zdjęciach czarno-białych. O tym, jak zamienić kolorowe zdjęcie na dynamiczną i kontrastową czerń i biel pisałem już wcześniej (zobacz artykuł: Kilka słów o czerni i bieli), skorzystajmy więc z opisanej tam metody. Otwórzmy w Photoshopie wybrane zdjęcie i wybierzmy polecenie Image > Adjustments > Channel mixer.

bw02

Zaznaczając opcję „Monochrome” u dołu okna ustawiamy suwaki Green, Blue i Constant tak, by zwiększyć kontrast zdjęcia. W podanym przykładzie użyłem ustawień Green +110%, Blue -7%, Constant -7%, pozostawiając suwak Red bez zmian (+40%). Po bardziej szczegółowe wyjaśnienie strony technicznej tego zabiegu zapraszam do wspomnianego wcześniej artykułu.

praga02

W kolejnym etapie dodamy tzw. winietę – czyli ciemny gradient wokół kadru, który pozwoli nam nieco urozmaicić jednolitą połać nieba. Przy takim kadrze zdecydowałem się na użycie gradientu kołowego (Radial blur). Narzędzie dostępne jest po wybraniu przycisków oznaczonych na poniższym rysunku:

praga03

Tworzymy nową warstwę za pomocą skrótu klawiaturowego Ctrl+Shift+N. Na nowej warstwie generujemy następnie gradient od przezroczystości do koloru czarnego (kolory gradientu można zmienić w oknie, które pojawia się po kliknięciu szerokiego paska z gradientem widocznego w lewym górnym rogu zrzutu ekranu powyżej). Oto okno wyboru kolorów gradientu:

praga03a

Klikamy pozycję 1., abu przejść do ustawień przezroczystości i w polu Opacity ustawiamy 0% (czyli całkowitą przezroczystość). Jeżeli gradient kończy się innym kolorem, niż czarny, klikamy strzałkę oznaczoną numerem 3. i ustawiamy kolor czarny (#000000). W niektórych sytuacjach może być konieczne ustawienie koloru czarnego również po stronie przezroczystej – w przeciwnym wypadku uzyskamy gradient nie tylko przezroczystości, ale również koloru.

Na utworzonej wcześniej pustej warstwie  tworzymy gradient koloru klikając i przeciągając kursor mniej więcej tak, jak na poniższym zrzucie ekranu:

praga04

Następnie zmieniamy tryb przenikania warstwy na Overlay wybierając odpowiednią pozycję w palecie „Layers”. O tym, jak działa tryb Overlay pisałem już wcześniej - w skrócie rzecz ujmując, chodzi o rozjaśnienie i przyciemnienie odpowiednio jasnych i ciemnych partii obrazu (czyli zwiększenie kontrastu). Ponieważ utworzona przez nas wcześniej warstwa jest właściwie całkowicie przezroczysta w środku, zastosowany efekt będzie widoczny jedynie na krawędziach obrazu, co pozwoli na uzyskanie wrażenia winiety.

praga05

Niebo w wynikowym obrazie już się nieco urozmaiciło, jednak zależy nam na wzmocnieniu efektu. Zwiększymy zatem kontrast jeszcze bardziej, duplikując warstwę za pomocą skrótu klawiaturowego Ctrl+J. I… voilla!

praga06

Na sam koniec dodajmy fotografii jeszcze nieco unikalnego charakteru za pomocą lekko niebieskiej, surrealistycznej kolorystyki. W tym celu w palecie Layers wybieramy warstwę ze zdjęciem (w naszym przykładzie ta warstwa nazywa się „Background”) oraz otwieramy okno Image > Adjustments > Hue/Saturation. W kolejnym oknie zaznaczamy opcję Colorize u dołu ekranu oraz przesuwamy suwaki Hue (odcień) oraz Saturation (nasycenie) w taki sposób, by uzyskać pożądane zabarwienie. Ja zdecydowałem się na szaro-niebieskie oddcienie. W tym celu zmniejszyłem nasycenie oraz przesunąłem suwak z odcieniem tak, by wskazywał niebiesko-błękitny kolor:

praga07

Już niebawem na stronie pojawi się kilka zdjęć z Pragi :)

Komentarze:

Dodaj komentarz: