Najnowsze wpisy:

Deszczowa Praga / 1.02.2013

Oto obiecane wcześniej zdjęcia z deszczowej Pragi :) W lutym 2012 spędziliśm... >>

Gdy nie dopisze pogoda... / 25.01.2013

Zdjęcia wykonane na urlopie, w czasie którego brakowało słońca, nie muszą ... >>

Biel w balansie / 18.01.2013

Balans bieli to jedno z istotniejszych ustawień aparatu, które ma wpływ na ko... >>

2013

11

sty

Poprawa koloru i ostrości

Dziś przedstawiam często stosowany przeze mnie sposób na szybką i jednoczesną poprawę nasycenia kolorów, ostrości i kontrastu zdjęcia. Efekt jest subtelny, ale moim zdaniem wnosi sporo do ogólnego wrażenia.

Na początek jeszcze kilka słów o tym, co sprawia, że jedno zdjęcie odbieramy jako ostre, a inne jako nieostre i rozmyte. Otóż największe znaczenie mają krawędzie występujące w obrazie, a więc miejsca, w który stykają się obszary o kontrastowych barwach. Dobrze widać to na poniższym przykładzie:

kontrast01

Lewe koło odbierane jest przez nasz mózg jako ostre, prawe natomiast jest rozmyte i wygląda tak, jakby ostrość została ustawiona niewłaściwie. Sekretem do osiągnięcia wysokiej ostrości jest więc zwiększenie kontrastu wokół istotnych krawędzi w obrazie. Najpopularniejszą metodą, która pozwala to osiągnąć jest tzw. metoda nieostrej maski (unsharp mask), szeroko dostępna w programach do obróbki zdjęć, a wywodząca się jeszcze z czasów fotografii analogowej i manipulowania negatywami w ciemni. W skrócie rzecz ujmując, metoda nieostrej maski prowadzi dokładnie do tego celu, który opisałem wcześniej – wynajduje krawędzie w obrazie i lokalnie zwiększa kontrast wokół nich. Zastanówmy się jednak, czy możemy podobny efekt uzyskać innymi sposobami, poprawiając jednocześnie inne elementy obrazu.

Zwiększanie kontrastu i poprawa kolorów jednocześnie

Zarówno Photoshop, jak i inne programy (takie jak np. darmowy GIMP) oferują użytkownikowi możliwość pracy na warstwach i zmianę sposobu przenikania tych warstw (blending mode). Przenikanie warstw należy rozumieć tu jako wpływ obrazu umieszczonego na górnej warstwie na obraz umieszczony na warstwach bezpośrednio pod nim. Dostępnych jest wiele  różnych rodzajów przenikania, które postaram się omówić przy innej okazji, dziś jednak skupimy się na trybie overlay.

W wynikowym obrazie powstałym przy użyciu przenikania w trybie overlay jasne elementy staną się jeszcze jaśniejsze, ciemne natomiast zostaną jeszcze bardziej przyciemnione. Uzyskamy w ten sposób głębszą czerń i bardziej jaskrawą biel. W poprzednim poradniku dotyczącym prawidłowej ekspozycji stwierdziliśmy, że przyciemnienie zdjęcia powoduje wrażenie „pogłębienia kolorów”. Wygląda więc na to, że przy pomocy przenikania overlay będziemy w stanie upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: po pierwsze – przyciemnimy ciemne i rozjaśnimy jasne (a więc doprowadzimy do zwiększenia kontrastu), a po drugie – dzięki przyciemnieniu intensywne barwy staną się jeszcze bardziej wyraziste i „czyste”.

Zróbmy więc tak:

1. Zaznaczmy warstwę z tłem i zduplikujmy ją naciskając ctrl+j.

kontrast02

2. Następnie podświetlamy nowoutworzoną warstwę (w tym wypadku o nazwie Layer 1) w palecie Layers tak, jak na rysunku powyżej i wybieramy polecenie Image > Adjustments > Channel Mixer. Z jego pomocą zamienimy warstwę na czarno białą, aby zachować informację jedynie o jasności obrazu, a nie o kolorach. Bez obaw – wynikowe zdjęcie będzie kolorowe.

bw02

3. Zaznaczamy opcję monochrome u dołu okna i ustawiamy parametry tak, by uzyskać obraz czarno biały o dużym kontraście. Nic nie szkodzi, jeżeli wyda nam się za ciemny – im ciemniejszy tym w zasadzie efekt będzie bardziej wyrazisty. Jeżeli nie wiesz, od jakich parametrów zacząć, spróbuj skopiować poniższe ustawienia, a następnie zobacz, czy uda Ci się je zoptymalizować w zbliżonym zakresie. Każde zdjęcie jest bowiem inne i zazwyczaj będzie wymagać indywidualnych ustawień. Ja zaczynam zawsze od mocnego prześwietlenia zdjęcia przez podciągnięcie suwaka „Green”, następnie odrobinę przyciemniam zmniejszając udział składowej „Blue” i resztę poprawiam obniżając wartość suwaka „Constant”.

kontrast03

4. Pora na magię – zmieniamy blending mode warstwy Layer 1 na Overlay i redukujemy Opacity do 15-25%, w zależności od indywidualnych preferencji.

kontrast04

5. Voila! Efekt końcowy widoczny jest poniżej po prawej stronie.

kontrast05

 

Komentarze:

Dodaj komentarz: